Am mai abordat de câteva ori problema educației pe acest blog. O consider prioritară în acest moment pentru România alături de problema sistemului de sănătate.

Cei care am trecut în ultimii ani printr-un bacalaureat știm că examenul nu are relevanță. Din păcate exemplul nu e unul singular. Nici sistemul universitar și nici cel care facilitează intrarea la liceu nu duc lipsa acestor examene irelevante, însă bacalaureatul stă cel mai prost. Cauza? Desele schimbări și eternele metode de copiat. Bacalaureatul a ajuns un examen înaintea căruia îți dorești să poți vorbi și să ai supraveghetori „de treabă” mai mult decât orice. Consecința? Scara valorilor inversată; elevi slabi cu note mai bune decât ale elevilor buni; elevi cu o diplomă, dar cu extrem de puține cunoștințe.

Am primit cu reticență măsurile pe care noua lege a educației și le dorește aplicate. La fel am primit și noul sistem al examenului de bacalaureat. Mai puține probe scrise și probe irelevante prin care să-ți dovedești (in)competența. Schimbare de dragul schimbării. Am aflat stupefiat și vestea conform căreia la subiectul de literatură elevii au avut de „înfruntat” caracterizarea unui personaj dintr-un basm. Fie vorba între noi, subiect de clasa a cincea.

Cu toate acestea rezultatele au fost dezastruoase. Procent de promovabilitate mai mic cu 13% față de anul trecut. Sunt grăitoare aceste rezultate? Doar dintr-un anumit punct de vedere: fiecare nouă generație e mai slabă decât cea precedentă. Dar nu (doar) din vina lor. Copiii sunt dați peste cap de un sistem irelevant și în beția vârstei își propun doar promovarea examenului prin orice metodă (la fel aș face și eu în locul lor).

Cruntă mi se pare situația prin care această generație e folosită în scop politic. Să dezvoltăm. Parcă mai mult ca niciodată subiectele par a fi de partea elevilor. Dar hop, vin rezultatele! Stupoare! Note extrem de mici. Imediat ministrul Funeriu iese și afirmă triumfător că aceste rezultate creionează adevărata stare a sistemului educațional românesc, legitimând în acest fel schimbarea examenului de bacalaureat și „cerând” astfel indirect sprijin pentru celelalte măsuri prevăzute de noua lege a educației. Curios șir de coincidențe.

Mă gândesc cu groază la ce urmează…

Tagged on:                     

One thought on “Câteva rânduri despre sistemul de educație și despre examenul de bacalaureat

  • iulie 11, 2010 at 9:11 am
    Permalink

    Buna ziua,
    Suntem organizatia profesorilor liberali si va rugam ca, pe baza de reciprocitate, sa ne adaugati in lista Dvs de bloguri.
    Daca sunteti de acord va rugam sa ne dati de stire.
    Cu stima,
    Ocd-pnl4
    http://ocd-pnl4.blogspot.com/

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.