A trecut un an și o lună de când Traian Băsescu a câștigat al doilea mandat de președinte al României. Mircea Geoană probabil încă visează cum i-ar fi stat acum la Cotroceni. Ponta cu siguranță își amintește de 6 decembrie zâmbind. Cert e că pentru mulți 6 decembrie n-a trecut, lăsând urme într-un fel sau altul.

Odată cu trecerea timpului, tensiunea momentului lasă loc obiectivității și studiilor de caz. Răspunsurile care au venit sa justifice rezultatul turului II n-au lipsit, dar parcă n-au convins. Învinșii au mers pe cartea furtului de voturi din străinătate, alții, mai cu capul pe umeri, au demonstrat cu cifre că schimbarea a început odată cu apariția filmulețului cu copilul (Turambar a coordonat o teză de dizertație pe acest subiect și dacă îmi amintesc bine a publicat și pe blog detalii despre aceste cifre).

Dezvoltând o idee pe care am discutat-o la un moment dat la școală, înclin să cred că victoria lui Băsescu e legată în primul rând de conceptul de identificare. Vorbesc trecând peste strategii, tactici, gafe sau alte evenimente care au influențat într-un fel sau altul rezultatul alegerilor. Discuția ara caracter general și-am pornit gândindu-mă la interesul pe care alegerile prezidențiale îl stârnesc în rândul populației și la modul în care societatea românească e construită.

Revenind la identificare, spun că Băsescu a câștigat pentru că o mai mare parte dintre votanți s-a identificat cu el în detrimentul identificării cu Mircea Geoană. Acest lucru nu-i o chestiune nouă, până la urmă la asta se reduce orice competiție electorală, mai ales în perioadă contemporană. Mai importante mi se par concluziile pe care le-am putea trage după o astfel de afirmație.

Rezultatele alegerilor prezidențiale reliefează cel mai bine componența societății românești. Din păcate pentru specialiștii campaniilor, aceste rezultate sunt mai degrabă cea mai clară poză care poate fi surprinsă la un anumit moment dat, dar nu are puterea de predicție pentru următorul ciclu electoral. Aici intră în scenă cercetările sociologice, care încearcă și ele să facă diferite poze la anumite momente, ce-i drept, poze cu o calitate mai proastă. Interesant mi se pare felul în care posibilii candidați la alegerile prezidențiale pot scoate în evidență schimbările petrecute la nivelul societății românești într-un ciclu electoral. Și la asta am să și vă las să vă gândiți.

5 thoughts on “Despre 6 decembrie 2009. La distanță de un an și-o lună

  • ianuarie 6, 2011 at 4:43 pm
    Permalink

    @Adi

    cum poti sa vorbesti de „identificare” si alte alea la o diferenta atat de mica de voturi? Nici vorba de identificare. geoana a pierdut pe vizita la vantu. Asta e realitatea.

    Reply
  • ianuarie 6, 2011 at 4:56 pm
    Permalink

    @Shadow Chiar si cu aceasta mica diferenta cred ca tot despre asta a fost vorba. Si cele doua situatii amintite de tine pentru mine nu stau in acelasi plan. Discutia despre dentificare e mai generala si nu poate fi trecuta in planul vizitei la Vantu. Iar despre a doua chestiune, chiar trebuie sa consulti chestia aia de la Turambar :). Chiar s-a pierdut inainte de vizita la Vantu.

    Reply
  • ianuarie 6, 2011 at 8:00 pm
    Permalink

    @Adi

    Stiu treaba de la turambar si avea dreptate despre „publicitatea facuta” lovirii copilului. Si da daca ar fi fost facuta (publicitatea) mai tarziu eventual cu doar 2-3 zile inainte de alegeri avea „greutate” totala.

    Faza e ca exact „palitura de osanda” care ar fi fost „lovirea copilului” (cea care a pus capac la alegeri) a lasat locul „paliturii de osanda” folosita profesionist exact la intalnire (vizita la vantu).

    In ambele cazuri nivelul de „manipulare” la care s-a ajuns pe mine m-a ingrijorat si ma ingrijoreaza din ce in ce mai mult. Serviciile sunt „parte” declarata a alegerilor.

    Reply
  • ianuarie 6, 2011 at 9:11 pm
    Permalink

    @Shadow Da, imi amintesc chiar ca o buna perioada inainte de alegerile din 2009 problema cu serviciile a fost in prim plan.

    Reply
  • Pingback: De ce a renunțat Antonescu la “Revoluția Bunului-Simț”? | De la A. (la) Z.

Lasă un răspuns la Adi Zăbavă Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.