Luni seară am fost prezent la a doua ediție a Conferinței Machiavelli.ro dedicată comunicării politice moderne. În prezența a câtorva zeci de oameni politici, consultanți și studenți s-a discutat despre instrumente de creștere a vizibilității unui politician, despre campania PLDM pentru alegerile generale din Moldova, despre modul în care politicienii români folosesc Facebook-ul și despre folosirea outdoor-ului în campaniile electorale.

Am aflat de la Cezar Caluschi (director Oameni și Companii) care este ideea din spatele Machiavelli.ro și cum se pot folosi politicienii de această unealtă pentru a fi prezenți în online, portalul publicând toate materialele în forma primită de la politicieni.

A doua prezentare a conferinței a avut o încărcătura emoțională aparte. Asta pentru că Radu Florescu (consultant politic – Machiavelli.ro) ne-a povestit cum a fost arestat și expulzat de comuniști în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova. În alta ordine de idei, am aflat și care a fost conceptul principal al campaniei PLDM (frica moldovenilor de a vota împotriva comuniștilor), însă regret că n-am întrebat cum s-a ajuns la acest concept, dacă a fost vorba de intuiție și cunoașterea contextului social sau de cercetări sociologice. Întrebarea poate părea puerilă, dar ținând cont că moldovenilor le era frică să voteze contra comuniștilor mă întreb dacă nu cumva instrumentele cercetării sociologice s-au lovit de reticența lor.

Am avut ocazia să văd și unele dintre cele mai proaste outdoor-uri politice din campaniile de pe la noi. Regret că n-am apucat să le pozez pe toate, dar aveți o mostră de „așa nu” aici.

Spre final, Florența Toader, Cătălina Grigorași și Sofia Frunză ne-au făcut o scurtă prezentare a celei mai noi apariții editoriale din sfera comunicării politice: Politica user friendly. Am cumpărat cartea celor trei autoare de la Gaudeamus, deja am citit-o și vă sfătuiesc să faceți același lucru.

Am lăsat la urmă prezentarea despre felul în care politicienii români utilizează Facebook-ul, prezentare făcută de prietenul și colegul de masterat Alin Iliescu (consultant politic – Machiavelli.ro). Alin m-a rugat să-l ajut așa că am spus și eu câteva cuvinte în cadrul conferinței, dar am omis să menționez câteva lucruri pe care o să le amintesc aici.

Nu știu cât de multe schimbări va aduce campania electorală din 2012 în ceea ce privește modul în care politicienii români vor utiliza instrumentele de comunicare online. Însă dacă e să vorbesc exclusiv despre Facebook trebuie să nu scăpăm din vedere un lucru. Cu toate că există nenumărate argumente pro și contra necesității prezenței online pentru un politician și cu toate că rata de penetrare a internetului e undeva pe la 40% din populație (cea mai mică din UE) nu trebuie să uităm că în 2012, față de 2009, un lucru va fi radical schimbat: numărul de utilizatori. Dacă la sfârșitul anului 2009 numărul conturilor de Facebook nu depășea 900 de mii, în 2012 vom avea cu siguranță peste 5 milioane.

În al doilea rând, lăsând deoparte Facebookul și vorbind despre internet în general ca instrument de comunicare politică, aș sfătui orice politician român să fie prezent pe internet pentru un simplu motiv: internetul e cel mai veridic în ceea ce privește contactul cu alegătorul. Oportunitățile date de internet imită cel mai bine contactul personal (întâlnirea față în față, strângerea de mână, cele câteva cuvinte schimbate cu alegătorul etc.). Iar într-o epocă în care procesul electoral are un puternic caracter emoțional și comunicarea politică e din ce în mai personalizată, acest lucru este crucial.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.