Dădeam share pe facebook și pe twitter zilele trecute unui articol publicat cu aproape trei săptămâni în urmă pe e.politics. Era vorba despre schimbările aduse de Facebook Brand Timelines (trecerea paginilor de facebook la timeline) și despre ce înseamnă aceste schimbări pentru politicienii sau pentru oamenii care fac social media management pentru politicieni. O să încerc să rezum.

Oată cu Facebook Brand Timelines avem de-a face cu o experiență bazată mult mai mult pe imagine (photo-centric), oferindu-se posibilitatea de a comunica vizual mesajul politicianului. Una dintre cele mai importante modificări e apariția cover photo-ului. Coroborată cu dispariția landing page-ului (paginii de început), această schimbare face din cover photo primul lucru cu care utilizatorul ia contact. În consecință, rolul său devine foarte important. Așa cum spunea și autorul articolului, cover photo devine locul pentru imagini puternice care să spună totul despre politician/candidat. Totodată, această imagine e bine să fie schimbată regulat și să fie semnificativă pentru contextul acelui moment din viața politicianului.

O a doua schimbare, la fel de importantă ca prima, oferă posibilitatea unui storytelling. Facebook dă ocazia utilizatorilor să posteze evenimente importante din viața lor și să le încadreze în timp. Pentru un politician acest lucru e echivalent cu transcrierea cronologică a carierei, dar și a vieții personale, transformarea CV-ului într-o poveste ilustrată, mult mai ușor de perceput. „Povestea” e vizibilă în dreapta cover photo-ului prin înșiruirea anilor în care s-au întâmplat evenimentele postate de politician.

La capitolul schimbări mai pot fi trecute reducerea vizibilității pentru tab-uri (dacă înainte toate puteau fi văzute în partea stângă, sub poza de profil, acum sunt vizibile doar patru imediat sub cover photo; la celelalte se ajunge prin apăsarea unui buton), pinning content (utilizatorii au posibilitatea să selecteze o anumită postare și să o țină cap de listă în timeline indiferent dacă mai posteze alte lucruri mai recente) și posibilitatea de a primi mesaje private de la utilizatorii facebook.

Ținând cont de toate aceste modificări și de ce înseamnă ele pentru politica în social media am aruncat o privire asupra primelor 20 de pagini din topul facebrands.ro pentru categoria Politica. Nu m-a interesat balastul (am scos pagini de organizații sau persoane anonime în spațiul public) și am rămas cu 13 pagini deținute de 12 politicieni (cei mai apreciați politicieni români pe facebook): Remus Cernea, Elena Udrea, Crin Antonescu, Victor Ponta, Mircea Geoană, Sorin Oprescu (cu două pagini), Andreea Paul (Vass), Alina Gorghiu, Călin Popescu Tăriceanu, Marian Vanghelie, Daniel Constantin și Alin Tișe.

Cover Photo

Deși trecerea la Facebook Brand Timeline s-a făcut pe 29 martie, din cele 13 pagini urmărite doar 7 au cover photo.

Pagina lui Crin Antonescu n-a fost și nici nu este vreun exemplu de bună practică în social media, iar numărul destul de mare de like-uri vine cu siugranță din simpatia pentru persoana publică, nu din conținutul paginii. Cu toate acestea, pagina președintelui PNL are cover photo: o poză probabil de la un miting electoral din perioada campaniei pentru alegerile prezidențiale din 2009. Poza îl infățișează pe Crin cu brațele intinse în lateral, cu o eșarfă galbenă la gât, aflat probabil pe o scenă. Imagine cam de lider de stângă, care se vrea popular, grăitoare cred pentru ceea ce-și dorește președintele PNL: să ajungă președintele țării.

Victor Ponta ne intimpină pe pagina personală de facebook cu un cover photo în care liderul social-democrat probabil se afla la un congres. Puțin expresivă și lipsită de elemente cu semnificație, poza lui Victor Ponta surprinde prin faptul că e singura din cele analizate care are și un mesaj: În 2012, românii își iau țara înapoi. Cam tras de păr și fără o legătură clară cu poza. În aceeași notă de maximizare a nemulțumirii față de actuala putere.

Sorin Oprescu are cover photo pe ambele pagini (off topic, încă nu pot înțelege scopul existenței a două pagini de facebook pentru același personaj politic; în descrierea ambelor pagini se spune că sunt oficiale, iar conținutul, din punctul de vedere al temelor abordate, nu diferă foarte mult). Pe prima pagină imaginea îl arată pe primarul Capitalei într-o discuție cu un domn, primarul fiind flancat de camere de luat vederi și microfoane. Nimic de comentat. În cea de-a doua situație, ne confruntăm cu o nouă premieră: un colaj de poze pe post de cover photo. Scopul pare să fi fost scoaterea în evidență a reușitelor primului mandat, dar execuția e proastă, poza nefiind făcută special pentru cover photo (adică 850/315 pixeli).  E un colaj de 12 poze, dar din cauza rezoluției se văd doar 6 în timelilne și alea foarte pixelate.

În cazul Andreea Paul (Vass) avem de-a face cu cel mai haios cover photo: o poză cu cartea scrisă de Andreea Paul (Forța politică a femeilor) în prim plan, deschisă, pe un scaun, iar în planul depărtat multe ghiveciuri cu flori. Partea cea mai interesantă e că vezi toate aceste lucruri doar după ce dai click pe cover photo, deoarece imaginea nu e landscape, în timeline văzându-se doar o poză cu o floare roșie într-un ghiveci, poza fiind bineînțeles pixelată. Click pe linkul de mai sus pentru exemplificare, e greu de transmis în cuvinte.

Încheiem discuția despre cei care și-au pus cover photo cu Daniel Constantin (dând mâna în văzul jurnaliștilor cu o femeie în vârstă) și cu Alina Gorghiu. Parlamentarul liberal pare a fi înțeles cel mai bine utilitatea acestei schimbări aduse de Facebook Brand Timeline: are cover photo afișul proiectului pe care îl are în desfășurare – Veloparlamentari.

Storytelling, tab-uri și pinning content

Nici unul dintre politicienii analizați nu se folosește de această nouă opțiune. Pe toate paginile, de la secțiunea Born se ajunge la anul în care pagina a fost creată. Pe pagina lui Barack Obama vedem o înșiruire de 20 de ani în secțiunea „poveștii” personajului, iar momentul nașterii e ilustrat printr-o poză cu o cană pe care apare certificatul de naștere al președintelui american. Altceva, nu?

Nici în ceea ce privește tab-urile nu pare să avem de-a face cu actualizări. Întâlnim pe ici pe colo aplicații care apăreau ca tab-uri pe paginile vechi, dar cu siguranță au ajuns acolo automat odată cu trecerea la timeline și cu siguranță n-au avut parte de nici o updatare. Mai toți politicienii (cu excepția lui Sorin Oprescu pe una din cele două pagini) își irosesc un tab cu afișarea numărului celor care le-au dat like, probabil fiind vorba de mândrie sau se bazează pe instinctul de “apartenență la grup”. Interesant cum Obama, care are 25,8 milioane de like-uri, nu ține în prim plan această cifră.

Ultimele postări sunt pe toate cele 13 pagini în ordine cronologică. Putem deduce că nici unul dintre ei nu folosește opțiunea de aducere în prim plan a unui subiect important (pinning content).

Concluzii

Concluziile nu sunt greu de tras. Social media rămâne un fenomen necunoscut pentru politcienii români. Cazuri precum Elena Udrea (care părea la un moment dat să aibă parte de consultanță specializată în social media management) par a fi fost doar focuri de paie ținând cont că la o săptămână de la trecerea la Facebook Brand Timeline pagina politicianului nici măcar nu are un cover photo. Vor apărea și în aceste luni electorale aceleași întrebări despre rolul noilor media în campania electorală, dar și răspunsurile vor fi aceleași. Până să avem de a face cu bune practici mai e drum lung. Tot drum lung mai e și până când politicienii români vor urma sfaturi precum cel dat de autorul articolului citat la începutul articolului: Do not over-promote, keep the content interesting and meaningful, encourage engagement, and monitor conversations for meaningful opinions and trends to help you continuously improve your social media presence.

3 thoughts on “Cum (n-)au aplicat politicienii români noile schimbări aduse de Facebook Brand Timelines

  • aprilie 4, 2012 at 7:38 pm
    Permalink

    Bunicica analiza, Era misto daca puneai si pozele cu cover-urile celor „cercetati”.
    Dar am observat ca nu mergi foarte mult vizual pe blog.
    A, si l-ai ratat la mustata pe Chiliman, care a inteles (el sau echipa lui) mai bine trecerea la timeline: http://www.facebook.com/A.Chiliman

    GG, Adi!

    Reply
  • aprilie 4, 2012 at 8:19 pm
    Permalink

    Mersi, Robert!

    Da, ai dreptate. L-am ratat pe Chiliman de putin si din fericire timeline-ul lui n-arata rau. Cu mai mult continut foto si video ar fi si mai bine.

    Reply
  • mai 12, 2012 at 10:44 pm
    Permalink

    despre facebook cateva consideratii marginale pe un blog pe care l-am inceput dupa ce am terminat cateva consideratii esentiale pe facebook.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.