Las deoparte discuțiile de până acum despre stenogramele ședințelor de campanie ale PNL apărute ieri. Mă interesează altă perspectivă asupra lor.

Pentru cei interesați (și într-o oarecare măsură fascinați) de jocul politic stenogramele de ieri au fost foarte interesante. Ele au dat măsura efortului imens din spatele unei campanii electorale. Timp scurt, mulți oameni de coordonat, presiune, mulți bani, toate acestea le-am putut vedea în stenogramele de ieri. Pe lângă acestea am mai putea vedea și grabă, o grabă născută din timpul limitat al acestei campanii (chiar mai limitat ca de obicei) și din rapiditatea cu care s-au succedat lucrurile care ne-au adus în situația de a vota pentru suspendarea președintelui. Și s-a văzut.

Am adus în discuție stenogramele pentru că mi-a rămas în minte un amănunt foarte interesant de acolo. Spunea cineva la un moment dat (nu-mi mai amintesc cine și mi-e lene să caut; oricum nu contează asta) că Antena 3 trebuie să fie într-o continuă ofensivă, nu în defensivă. Afirmația sintetizează foarte bine cam tot ce trebuie să înțelegem din această campanie: a fost doar despre impunerea agendei. N-a fost timp de altceva, iar principala consecință a timpului limitat a fost transformarea bătăliei din campanie într-una aproape exclusiv tactică. Cum bine spunea un invitat azi la Digi24, am avut (și încă mai avem) parte de un meci de box cu trei runde, rundele fiind cele trei săptămâni ale campaniei. Și pentru că în boxul profesionist fiecare rundă are un rezultat cam așa a fost și în situația de față. Prima săptămână îi poate fi atribuită președintelui suspendat. Pe fondul arestării lui Adrian Năstase a intrat în joc tema justiției, iar pe fondul luărilor de poziție ale oamenilor politici europeni și-a făcut loc și „Europa”. Ambele n-au fost temele USL și de aceea în primele zile de campanie actuala putere a fost nevoită să se așeze în defensivă, fiind în imposibilitatea de a impune subiecte. Pe parcurs și-au mai revenit, iar cel mai bun exemplu s-a consumat ieri. Scăpați de presiunea avută anterior au putut impune un subiect de-o zi (poate chiar de mai multe). Prezent de la amiază și până seara pe Antena 3 și RTV, dar luat în seamă serios și pe Realitatea sau Digi24, subiectul „Vila Dante” a ținut capul de afiș. N-a fost pentru toată lumea, dar oricum a fost pentru mai multă lume decât a fost subiectul „stenogramele”.

Personal cred că tot acest scenariu de desfășurare a campaniei a dezavantajat USL. Au fost forțați să aducă la vot 50%+1 din cei cu drept de vot (care de fapt înseamnă între 60 și 70 % după spusele celor care se pricep), dar totodată au fost împinși într-un joc în care s-a lucrat doar pe negativ. A fost vorba la început de 3 categorii de public (pro – USL, nehotărâți, pro-Băse), probabil ca mărime în ordinea descrescătoare din paranteză. Dacă îi mai scoți și pe cei pro-Băse (în urma anunțării boicotului), procentul anunțat anterior crește. Astfel, să scoți la vot într-o duminică de sfârșit de iulie în jur de 70% din cei care teoretic ar putea ieși la vot doar pe construcții negative e foarte greu, dacă nu cumva imposibil. Plus că OTV-ul a părut că dă semnale de „stat acasă” în ultimele zile.

Referitor la cealaltă parte, nu cred că anunțarea boicutului a fost punerea în aplicare a planului B, ci de fapt acesta e planul A. Nu cred că și-a imaginat cineva că în trei săptămâni Băsescu poate câștiga pe bune această luptă. A contat însă timing-ul, deoarece Băsescu nu putea intra în campanie direct cu boicotul. E adevărat că acest lucru îl pune în ultima săptămână de campanie într-o oarecare defensivă, în poziția în care au fost și adversarii în prima săptămână. Diferența e că ei n-aveau ce câștiga atunci, pe când el are mai mult decât are de pierdut probabil.

Rămâne de văzut ce ne rezervă ultimele trei zile.

Tagged on:                                     

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.