Pentru cei care încă nu știu, un bărbat (angajat al TVR) s-a aruncat astăzi de la un balcon în Camera Deputaților. El purta un tricou cu un mesaj, conform celor prezenți înainte să sară a strigat ceva de genul „Ați luat pâinea de la copii!”, iar în mână avea o bilă colorată inscripționată cu numărul 13. Gestul este regretabil și tot ce putem spera e ca omul să fie ok.

Cu toate acestea nu pot să nu trec spre ale noastre și lansez un fel de provocare. Din cauza contextului, accidentul întâmplat azi reprezintă o criză de imagine. Se vota o noua moțiune, care n-ar fi trecut, Boc era la microfon și își începea discursul, suntem înainte de sărbătorile de iarnă etc. (context „mai bun” nu cred că exista). Cumulate, un fel upercut la ficat pentru putere (pentru PDL de fapt).

N-a trecut nici măcar o oră și vocile din opoziție care exploatează evenimentul deja au început. Mai mult ca sigur că accidentul va ține prima pagină a ziarelor și, mai important, va genera ore de discuții pe Realitatea și Antena 3 până după anul nou cu siguranță. În consecință, cum răspunzi unei astfel de crize? Ce faci tu, consultant politic al puterii, în aceasta situație? Ce „message box” poți avea într-o astfel de situație în contextul în care mesajul emoțional al celorlalți îți distruge din start orice încercare de minimiza un astfel de gest?

Tagged on:                             

24 thoughts on “Gest extrem în Parlament. Și criza de imagine adusă după sine

  • decembrie 23, 2010 at 12:30 pm
    Permalink

    nu prea exista un raspuns corect in situatia asta.

    as merge tot pe emotional. ceva gen: haideti sa strangem randurile, toti dorim sa nu se mai repete gesturile astea, hai sa ajungem la un numitor comun pentru binele tarii

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 12:32 pm
    Permalink

    cât de cretin să fii să te arunci în gol, când ai acasă o familie…

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 12:32 pm
    Permalink

    hai sa fim seriosi

    acum toate suicidurile tuturor labililor sunt din vina lui boc&basescu…

    cine nu-i cu tiglele pe cap si are cicatrici pe vene se sinucide indiferent ca are salariul mai mic sau mai mare cu 25%

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 12:36 pm
    Permalink

    @Stefan Raspunsul tau e perfect logic si rational, dar logica si rationalul nu-si are locul in situatia de fata si in multe altele legate de comunicarea politica. Pentru mine, consultant politic sau partid, parerea ta (chiar daca si eu gandesc la fel) e mult mai putin importanta decat parerea celorlalti. Si stii de ce? Pentru ca tu esti in minoritate 🙂 Si nu minoritatile castiga alegeri

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 12:43 pm
    Permalink

    Ma bag fix ca femeia in politica 🙂 Doar ca mesajul pe care-l avea pe tricou, conform Realitatea, zicea Ne-ati ucis viitorul.
    Acuma io, cetatean de rand, te cred pe tine, Adi Zabava, ca esti pretinu mieu.

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 12:48 pm
    Permalink

    @Stefan Si pentru mine e importanta parerea ta. Dar daca eram consultant al puterii n-ar mai fi fost asa 🙂

    @Anne Probabil asa a fost. Eu vorbeam de ce a spus inainte sa sara :). Off topic, femeia in politica e mereu binevenita :p

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:02 pm
    Permalink

    Vine Boc si zice ca de obicei ca in democratie fiecare se exprima cum vrea.
    Apoi vin informatiile „pe surse” de la servicii care-l scot pe ala timpit, cu nu stiu cite tentative de suicid la activ + internari la dilibau si gata, s-a refacut ficatul. Care upercut?

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:11 pm
    Permalink

    @Dorel Ai dreptatea ta si tare bine ar fi din perspectiva comunicarii politice ca lucrurile sa poata merge asa cum tu le descrii. Problema se complica pentru ca incidentul actioneaza sub aspect emotional. Trebuie sa tii cont ca numarul celor care au auzit sau vor auzi de incident este mult mai mic decat numarul celor care vor afla posibilele informatii pe care tu le aduci in fata. Mai pune la socoteala faptul ca o parte din cei care vor afla nu vor fi influentati si vor ramane sub impactul emotionalului (si a contextului, pentru ca asa cum am spus si in articol, contextul in situatia data e cruciala si cel care face din acest incident o criza de imagine grava).

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:17 pm
    Permalink

    Pina la alegeri, cind ar conta emotionalul, mai este timp destul. Sa nu uitam ca tot emotionalului s-a adresat si palma din campanie, a venit pixelul albastru pe turn, galeata portocalie pe river si Basescu a umflat potul. Eu nu cred ca s-a mutat alt popor in tara asta intr-un an de zile 😛

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:30 pm
    Permalink

    @Dorel Acolo a actionat alta chestie, demonstrata de sondajele de la acea vreme. Cineva chiar a facut o tema de dizertatie pe tema asta. Filmuletul a actionat ca un bumerang atunci si s-a vazut cum procentele lui Geoana au inceput sa scada odata cu difuzarea filmului. Reactia de atunci a echipei Basescu a fost una normala, dar si atunci contextul a fost hotarator pentru rolul jucat de film in rezultatele alegerilor: aminteste-ti cine l-a dat si cand l-a dat.

    Eu nu vorbeasc neaparat in perspectiva alegerilor. Comunicare politica si activitate politica e si intre perioadele electorale. Iar rezultatul unor alegeri e cu siguranta suma si rezultatul a foarte multi factori.

    Si ca sa mai aduc in discutie palma din campanie de care tu vorbesti, sunt doua aspecte foarte importante care difera intre cele doua situatii: 1. Filmuletul era in campanie electorala, pe cand accidentul de azi nu; 2. Punerea la dispozitia presei a filmuletului a avut un caracter intentional, pe cand accidentul de azi beneficiaza de non-intentionalitate. Gandeste la felul cum actioneaza asta in mintea omului. Pentru ca actioneaza.

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:32 pm
    Permalink

    Dupa cum spuneam, s-au miscat repede baietii (daca nu ei, atunci cine?): „Potrivit unor surse, bărbatul respectiv ar fi avut probleme financiare, în urma unor datorii la jocurile de noroc.” – mediafax

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:32 pm
    Permalink

    In primul rand, ramane de vazut daca Boc insusi poate trece peste socul emotional. Barbatul acela era doar ceva mai tanar decat el, si Boc are familie, si Boc a fost bugetar toata viata lui. Nu e un aspect de neglijat, un moment de genul acesta ii poate crea cosmaruri pentru tot restul vietii.

    Daca e suficient de lobotomizat-robotizat-nesimtit incat sa il depaseasca, atunci nici exploatarea mediatica a situatiei nu va schimba nimic. Cat despre sentimentul popular, nu vad ce diferenta ar face daca PDL coboara de la 15% la 5%, Boc de la 9 la 4 si Base de la 6 la 2.

    S-ar putea totusi sa vedem cativa parlamentari care sa paraseasca gasca.

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:37 pm
    Permalink

    Eu zic ca n-o sa aiba nici un impact, ar fi si culmea. Oamenii au ramas fara salarii in prag de iarna si n-au spus mare lucru, ar fi culmea sa spuna ca a sarit cineva, strain lor, de la balcon. Si nici macar n-a murit.

    erata la postul anterior: era vorba de un alt angajat al TVR, informatiile amestecate mi-au jucat festa 😛

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:41 pm
    Permalink

    Nu cred ca se pune problema unui „message box”, cu atat mai mult cu cat presa (opozitiei) va manca fasole pe chestia asta mult si bine indiferent cat de bine va trata chestiunea. Dar daca e sa fie un message box – sinucigasul va fi discreditat, ceea ce nu e atat de dificil daca analizezi putin „pattern-ul” (public oficial + presa, spatiu public, omul lucra in zona media, prea sensibil, bani putini etc. – americanii au N cazuri asemanatoare cu fosti soldati).
    Asta apropo si de bube gen Wikileaks, atitudinea cea mai asezata este sa nu se dea o importanta mai mare decat situatia o cere, altfel incepe sa puta si mai tare.

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 1:52 pm
    Permalink

    Singura optiune (din perspectiva unui consultant al puterii) este sa discreditezi persoana care a facut gestul si in acelasi timp sa ataci opozitia pentru exploatarea unei tragedii in scopuri proprii.

    Reply
  • decembrie 23, 2010 at 6:55 pm
    Permalink

    @Adi

    raspunsul puterii:

    sa ignori(s-a trecut la votare in parlament), sa diminuezi cazul(vorbele lui boc si nu numai), sa discreditezi persoana (sefia tvr a avut grija sa o faca inaintea exprimarii opozitiei, asta daca mai erau dubii vizavi de subordonarea acestei institutii).

    Totusi de remarcat ca informatia nu este decat „trunchiata” acolo unde puterea detine media :-). Omul avea tratamentul copilului platit de ajutoarele de handicapati pe care guvernul le-a taiat(vreo 800 de lei pe saptamana). Si aici as reveni. Niciodata masuri „generale” si fara analiza „caz par caz” nu vor fi benefice. Hei rupism stupid.

    Reply
  • decembrie 24, 2010 at 12:01 am
    Permalink

    Raspunsul corect ar fi de exemplu ToG ce nu se sinucide desi e intr-o situatie naspa rau. Si nu mi-a cazut sindrila de pe creier. Sa ma sinucid? Sa imi las copii orfani pentru ca mi-e greu, pentru ca mor de foame, pentru ca ma cuprinde disperarea?
    Imi pare rau, dar cine a reactivat furadanul TV iese din categoria oameni.

    Reply
  • decembrie 26, 2010 at 3:12 pm
    Permalink

    Adi,
    S-ar putea să greşeşti când îl trimiţi pe Ştefan în minoritate. Nu te lăsa păcălit de modul în care A3, RTV, ş.a. falsifică opinia publică. Eu zic aşa: câinii latră, ursul trece! Dacă Puterea umflă subiectul, s-ar putea să-i plesnească-n faţă. Dacă îşi vede de treabă, sunt doar oase pentru câinii din Opoziţie. Mai bine să roadă la asta decât să le vină în minte alte lucruri mai periculoase. Părerea mea: zi-le „clienţilor tăi” că au lucruri mai importante de făcut şi concentrează-ţi resursele pentru bătălii cu miză.

    Reply
  • decembrie 26, 2010 at 3:23 pm
    Permalink

    PS: Găsesc, întâmplător, pe agentia.org, următorul sondaj: Sunteti de acord cu gestul lui Sobaru, care s-a aruncat de la etajul Parlamentului pentru a protesta impotriva lui Boc? Da: 67.82%; Nu: 32.18%.

    Reply
  • decembrie 27, 2010 at 2:03 pm
    Permalink

    @Marius Off topic, stii la ce m-a dus cu gandul felul in care a fost interpretat gestul lui Sobaru pe a3 si realitatea? (curajos; erou etc.; radu tudor a trasat la un moment dat un fel de egalitate intre sobaru si eroii de la revolutie pentru ca „si intr-o situatie si in cealalta se opun unei dictaturi”) La ce ne-a zis Teodorescu legat de lipsa de reactii publice ale bisericii (sau chiar ale populatiei) cu privire la anumite chestii (vezi lumina de la bucuresti si vezi acum catalogarea unei sinucideri drept act de curaj).

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.